Sonntag, 29. November 2015

1. Advent

Ich dachte mir als weihnachtliche Einstimmung euch ein paar Weihnachtsvokabeln und Glögg zu präsentieren!

Fangen wir mit dem etwas interessanteren an - Glögg. Sicherlich habt ihr euch gefragt, was das ist. Glögg ist der schwedische Glühwein - ganz einfach. Trotzdem denke ich das es ein paar Unterschiede gibt (auch, wenn das fuer mich schwer ist - da ich nie zuvor Glühwein getrunken habe...). Getrunken wird Glögg in kleinen süßen Tässchen, die einen an Kindertage erinneren, als man noch mit Puppen gespielt hat. Zudem gibt man Rosinen und Mandeln mit hinzu. Außerdem hat man noch einen kleinen Löffel mit dem man immer wieder genüßlich in der kleinen Tasse umrührt und sich ein paar Mandeln rausfischt. Zudem sollte man wissen das Glögg sehr süß ist - anders als Glühwein.
Zu seinem Tässchen Glögg isst man gewöhnlich Lussebullar oder Pepparkakor.


Und Schnell noch ein paar wichtige Wörter fuer die Weihnachtszeit!
Weihnachten - jul
Weihnachtsmann - tomte
Weihnachtsbaum - julgranar
Weihnachtsgeschenke - julklappor

Adventskranz - adventsstake
Gemülichkeit - mysighet
Kerzen - ljus
Glühwein - glögg

Eure Alexa ❤

Hej!
I den första adventserie vill jag presenterar några julvokable och för mina tyska läsare beskrevade jag glögg, men jag tror när du kan svenska du också vet vad glögg är :D
Först jag tänkte att jag kan skriver om den tyska Glühwein, men jag har aldrig dricker den så jag har ingen egen erfarenhet.
Så förlåt mej, men den svenska post är kortare... Eftersom många annan tyska traditioner finns också i Sverige till exempel adventskalender, julbelysning och adventsstake.
Jag kan bara skriver som skillnader från Glühwein till den svenska glögg. I Tyskland dricker man Glühwein i en normal stor mugg och inte i en lilla kopp. Också har man ingen russin eller mandlar. Glühwein dricker man vanlig på julmarknader med kompisar, kolleger eller familj. I Tyskland dricker man årlig 45 million liter Glühwein och den tal syfta bara av den riktig Glühwein där finns också många annan dricker som man dricker på jul.

Och nu några viktigt julordet!
jul - Weihnachten
tomte - Weihnachtsmann
julgranar - Weihnachtsbaum
julklappor - Weihnachtsgeschenke
adventsstake - Adventskranz
mysighet - Gemülichkeit
ljus - Kerze
glögg - Glühwein

Kram Alexa ❤  

4 Kommentare:

  1. Hej! Jag ville bara säga att din blogg är väldigt bra och rolig att läsa! Jag var nämligen utbytesstudent i Tyskland förra året och upplevde alla skillnader som finns mellan Sverige och Tyskland, precis som du gör nu, fast åt andra hållet. Jag hoppas verkligen att du fortsätter att blogga under året och att du tar vara på tiden som utbytesstudent. Jag saknar Tyskland och själva grejen med att vara utbytesstudent jättemycket och tycker därför det är så kul att läsa vad du skriver/säger i dina videos. Ha ett fortsatt bra år!!

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Tack så mycket!
      Vad kul att du var också utbytesstudent! Jag tror jag vill saknar Sverige också efter det året!

      Löschen
  2. Hallo Alexandra,
    auch wir haben dieses Wochenende gelernt richtig (schwedisch) Glögg zu trinken und Lussebullar und Peparkakor gebacken und gegessen .
    Aber auch Butterplätzchen und Florentiner gebacken und den ersten Weihnachtsmarkt besucht und Kinderpunsch getrunken.
    LG
    Petra

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Wie schön!
      Habe glaube ein Bild von Casper gesehen mit selbst gebackenem :)
      Bei uns wurde am Wochenende auch fleissig gebacken - viele Lussebullar und auch typisch Deutsche Butterplätzchen :)
      Schöne Adventszeit euch!

      Löschen